Bel voor een afspraak 010 59 128 35

Airco

Controle en onderhoud van de airco is belangrijk!

Gebruik de airco minimaal één keer per maand, ook in de winter. Verwijders 's winters vóór de koude start eerst alle sneeuw en ijs van de luchtinlaat. Alleen dan kan de airco goed funtioneren.

Jaarlijkse controle van de airco is belangrijk, uw airco verliest koudemiddel tot wel 10% per jaar. Na verloop werkt uw airco dan minder goed, schimmels en bacteriën kunnen zich nestelen en het aircosysteem kan kapot gaan. Bij ons kunt u terecht voor airco onderhoud, reiniging en reparatie.

 

 

APK

Wat is APK? APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Het is een technische controle van de auto waarbij gekeken wordt naar verkeersveiligheid en milieu. De APK wordt uitgevoerd door eenan onze gediplomeerde keurmeesters en neemt ongeveer een half uur tot een uur tijd in beslag. Aan het eind van de keuring bepaalt de keurmeester het resultaat: een auto kan worden goedgekeurd, maar ook afgekeurd. Na afloop krijgt u een keuringsrapport.

Een misverstand is dat een auto met een geldige APK gegarandeerd goed is: een APK is alleen een controle, geen onderhoudsbeurt. Daarom wordt een APK door garagebedrijven vaak gecombineerd met een onderhoudsbeurt.

De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) houdt toezicht op de APK in Nederland. Elke goedgekeurde auto moet door het gediplomeerde autobedrijf bij de RDW worden afgemeld. De RDW voert op basis van deze afmeldingsprocedure steekproeven uit. APK-keurmeesters moeten elke twee jaar een herhalingsexamen afleggen, zodat ze altijd up-to-date zijn en hun technische kennis goed bijhouden.

Diagnose-apparatuur

Omdat elektronica zo'n grote rol speelt in de autotechniek, gebeurt ook het controleren op goede werking tijdens onderhoud en het stellen van diagnoses bij storingen met elektronische diagnose-apparatuur.

De ontwikkeling van OBD maakt het voor de consument moeilijk om zelf aan zijn auto te werken, hoewel voor dat doel wel allerlei diagnose-apparatuur verkrijgbaar is. De elektronische besturingssystemen van auto’s bewaren foutcodes. Met de diagnose-apparatuur kunnen die codes uitgelezen worden. Aan dat uitlezen van foutcodes in de garage zijn kosten verbonden.

Kleine beurt/grote beurt verschil

De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt. Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat.
Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet, want dat is per merk, model en type auto verschillend. Zo schrijft de ene fabrikant voor dat naast het standaard onderhoud bij 60.000 km ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En de andere fabrikant dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden.

Controlebeurt

Periodiek onderhoud aan je auto wordt onderverdeeld in met elkaar afwisselende onderhoudsbeurten en controlebeurten. Bij een controlebeurt wordt in principe alleen de olie ververst en het oliefilter plus het luchtfilterelement gecontroleerd of vervangen.

Betrouwbare reparatie van uw auto

Door uitgebreide en jarenlange ervaring kunt u bij ons terecht voor elke reparatie aan uw voertuig. U krijgt altijd van tevoren een heldere prijsopgave en mochten er onverwachte kosten aan zitten te komen dan wordt dit altijd tevoren met u besproken

Wij maken uitsluitend gebruik van materialen van topkwaliteit en dit waarborgen wij door BOVAG-reparatiegarantie te geven op zowel de onderdelen als het arbeidsloon van de reparatie. Dit garandeert u dat onze vakmensen een eventueel defect optimaal zullen verhelpen.

Tevens krijgt u bij het afhalen van uw voertuig na reparatie altijd een gespecificeerde rekening mee waarop alles duidelijk en transparant is terug te vinden.

We zijn al meer dan 60 jaar lid van de BOVAG

Winterbanden

Een winterband is speciaal ontworpen om onder winterse omstandigheden goed te kunnen presteren.

's Winters is er behoefte aan specifieke winterbanden met een aangepaste zachtere rubbersamenstelling en een bandenprofiel met een groter uitdrijvend vermogen. Moderne winterbanden hebben niet meer het grove bandenprofiel van vroeger, wat het rijcomfort en het brandstofverbruik ten goede komt. Ook tijdens een sneeuwloze winter is het goed om met winterbanden te rijden. Vanaf temperaturen van minder dan + 7 graden C wordt het verschil in wegligging en remweg met zomerbanden duidelijk merkbaar. In de sneeuw is de remweg met winterbanden al gauw zo'n 40% korter. In Duitsland ben je tegenwoordig verplicht om onder winterse omstandigheden met winterbanden te rijden.

's Zomers met winterbanden blijven rijden is niet handig in verband met het slijten van je banden en het brandstofverbruik. In Nederland zijn de zogenaamde vierseizoenen of all-season banden een goed alternatief voor winterbanden.